Welcome in Jordan! - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Mees en Jenny Weber - WaarBenJij.nu Welcome in Jordan! - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Mees en Jenny Weber - WaarBenJij.nu

Welcome in Jordan!

Door: Jenny en Mees

Blijf op de hoogte en volg Mees en Jenny

21 Juli 2010 | Jordanië, Amman

Nou en toen waren we veilig geland op het Queen Aliya airport in Amman. Spannend! Het werd nog spannender. Moeders, ik dus had s ochtends in Belgie nog een goed idee. Zou ik in Belgie nog wat euro's pinnen, altijd handig? Maar nee want je mag maar 1x per dag je pas gebruiken in het buitenland en aangezien we maar 1 pas hebben, zou ik dat gewoon in Jordanie gelijk op het vliegveld doen. Anders geen Jordaneese dinars of te wel Jedees genoemd. We komen dus aan en ik wist dat we een visum moesten kopen.Wij gelijk zoeken naar een ATM (pinner) maar die was er dus niet. Je kon alleen contant geld wisselen en dat hadden we dus niet. Mees gaat gelijk vrienden maken en regelt dat hij met en man van het vliegveld even buiten de arrival gate kan gaan pinnen. Eerst doet de pinautomaat het niet! Dan onze 1e pas niet! Dan onze 2e pas niet! Shit, hoe komen we nu Jordanie binnen? Alles bijelkaar geschraapt en 20 Jedees kunnen kopen dus ik en Megan een visum gehaald en op zoek naar nog meer pinners om het opnieuw te proberen. In de tussentijd had Mees contact opgenomen met Ria de mevrouw van ons B&B. Zij weer haar man gebeld die ons zou komen afhalen. Hij gepind, ik het geld via via bij Mees en Megan gekregen en godzijgeprezen oftewel allahzijgroot. Ruim anderhalf uur later waren we herenigd, zaten we in de taxi met al onze spullen en hadden we allemaal een Visum in ons paspoort!
De aankomst in het B&B was groots. Een prachtig appartement in een buitenwijk van Amman. Vriendelijke nederlans sprekende mensen,koude cola en een heerlijk bed. Dat voelde als thuiskomen!
De volgende dag met een taxi naar de stad. Een taxi vonden we niet maar een lift wel. Welcome in Jordan! Dit hebben we dus de hele tijd. Mensen willen ons alleen maar helpen en iedereen, zelf bij het afrekenen van een blikje cola heet ons van harte, welcome in Jordan. Zelfs de politie die ons vandaag 2 x heeft staande gehouden.

Amman is een bijzondere stad. We zijn in het oude gedeelte geweest en dat was geweldig. Mees heeft zich meteen laten inspireren door de plaatselijke kledij een gaat nu met een (nacht) hemd door het leven. Althans s avonds als niemand hem kan zien!
Het is wel ontzettend warm. Geen drukkende hitte maar gewoon die "koperen ploert"die je recht op de bol brand.
Gisteren hebben we een huurauto voor een week gevonden en zijn we op pad gegaan. Ook dat ging niet zonder slag of stoot, want het verkeer in Jordanie is op zijn minst gezegd "erg bijzonder". Er zijn geen rijbanen en het lijkt of dat er geen regels zijn. Iedereen rijd rustig maar wel kris kras door elkaar.En als je in Jordanie niet toetert hoor je er niet bij! Dus of het nu nodig is of niet, rammen op die toeter. Mees past zich natuurlijk graag aan. Toen Mees en ik de huurauto gingen ophalen zijn we bijna 2 uur aan het zoeken geweest naar ons B&B.Iedereen wil helpen maar voor ons lijkt alles op elkaar en reden we alleen maar rondjes. O ja, dat we geen arabisch spreken helpt natuurlijk ook niet!Tot nu toe schade vrij gereden en vinden we steeds onze bestemming maar we rijden gemiddels alles 2x want we gaan overal verkeerd!

Megan en Gillian zijn eergisteren wat te eten gaan halen. Zoals iedere keer wil iedereen ons van alles aanbieden. Thee, koffie en zelfs?!? Jawel hoor, de dames moesten echt proeven "kamelenmelk". Trots kwamen ze thuis en moesten Mees en ik ook proeven want ze hadden wel een hele zak van die meneer meegekregen. Nou wil ik echt alles proberen maar dit was echt te smerig! Gillian vond het vervelend om aan te geven dat ze het niet luste dus had braaf doorgedronken. Afijn die heeft vandaag alles ondergespuugd. Blijkbaar is kamelenmelk gewoon voor de arabieren en niet voor meisjes uit Heinenoord met een voorkeur voor de Mac. Vandaag was ze echt beroerd en zijn we maar de Dode Zee gegaan om haar daar een beetje in een zwembad te laten afkoelen terwijl Megan en ik ons met modder hebben ingesmeerd en daarna al drijvend weer wit geworden zijn! Bijzondere ervaring was het om zo te blijven drijven zonder kopje onder te gaan. Van die modder wordt je op ten duur een beetje claustrofobisch maar goed je bent er dus we willen er alles uit halen.De geplande hike door de Wadi Muijb hebben we maar gelaten voor wat het is en proberen we gewoon een andere keer! Wel vandaag naar Bethany in Jordan geweest. Officieel de plek waar Jezus is gedoopt. Mooi, sereen en bijzonder.Ook bijzonder om 3 meter van Israel te staan.Dat ligt namelijk aan de overkant van het stroompje wat nu nog over is van the jordan river.

We genieten erg hier. Vriendelijke mensen, heerlijk eten, prachtig landschap en bijzondere plekken. Nergens ervaren we vijandigheid of moeilijkheden.Iedereen vindt het een eer om ons te ontmoeten en dat is geheel wederzijds.
Met recht "Welcome to Jordan"

Morgen gaan we op pad naar Petra.
Als we weer op het net kunnen zullen we wat van ons laten horen.

Groeten van ons allemaal

• 21 Juli 2010 - 20:05

Ad En Els:

geweldig om jullie verhalen te lezen. Niet met kamelen terugkomen, maar met jullie kids.
    Geniet lekker van alles

• 21 Juli 2010 - 20:09

Patries:

hoi!!!!

het is ongelooflijk hoe jullie het doen maar bijna altijd als jullie op reis gaan gebeurt er iets. maar inmiddels zijn jullie getraind en laten jullie je niet meer gek maken, super!!!!!! Het avontuur klinkt nu al super, heel erg leuk dat jullie de reis "verslaan". Nog heel veel plezier en Gill toch maar weer lekker cola drinken is een stuk veiliger.

Groetjes patries

• 21 Juli 2010 - 20:24

Megan:

De bovenstaande fotos zijn onmiskenbaar bewijs dat de BP olievlek zich inmiddels ook tot de Dode Zee verspreid heeft!

6 uur, 2 zwembadrondes en 2 douches later, ruik ik nog steeds naar aangespoelde pinguin! Jummieee!

• 22 Juli 2010 - 06:31

Christine:

Hai lieverds
    Dit leest weer als een heerlijk boek: spanning en sensatie van 4 globetrotters. Hoop dat Gil zich weer fit voelt en geen gekke dingen meer eten of drinken. geniet van deze bijzondere mooie reis enne voorzichtig in het verkeer!!! liefs

• 22 Juli 2010 - 08:23

Ger:

Mensen, wat een geweldige verhalen!! Geniet er nog lekker van en kom veilig weer thuis.

Groetjes
    Ger

• 22 Juli 2010 - 13:16

Sandra:

Jullie moeten een reallife-soap gaan maken, wat maken jullie toch altijd weer van alles mee! Enne Mees...die jurk staat je schattig!

Geniet ervan!!!

groetjes, Sandra

• 24 Juli 2010 - 22:05

Nicole:

haaaii allemaal!

wat een verhaal toch weer! sorry, maar ik moest er wel erg om lachen! zoiets verzin je toch weer niet van tevoren! ben benieuwd naar de rest van jullie belevenissen, geniet er nog lekker van. ik hoop dat gill zich weer wat beter voelt.

veel liefs

• 25 Juli 2010 - 07:31

Dannii:

hallo tante jenny,

hebben jullie het leuk?
    gaan jullie je wel goed afwassen in de zee? en zijn er ook nog bloemen?
    dikke kus! dannii

• 25 Juli 2010 - 07:37

Fae:

hallo tante jenny,

hier nog de reactie van fae; iess! iess!!

kus van fae

(ik hoop ook dat ze dit niet na gaat doen in een modderplas!-nicole-)

Mees en Jenny

Wij, Mees en Jenny gaan op fietsvakantie door Cambodja. Deze reis gaan we maken omdat we dit jaar 25 jaar getrouwd zijn, onze kinderen groter worden en we dus voor het eerst weer voor een langere tijd samen op reis gaan. We fietsen graag, we zijn graag in Azie en Ankor Wat stond op onze things to do in a liftetime lijst. Kort beschreven is onze planning Aanvliegen op Bangkok waar we na 1 nacht doorreizen per trein naar de grens met Cambodja bij Poipet. De grens over met de fiets en dan via Battambang, Siem Reap, Kampong Thom, Skun, Phnom Penh, Kampot,Sihanoukville, Sre Ambel, Koh Kong en dan terug de grens over met Thailand. De laatste dagen zijn we in Bangkok, met name om nog even lekker te shoppen voor het thuisfront. Hoe snel of langzaam we gaan zie we onderweg wel. Waar het goed toeven is of waar we aan rust toe zijn blijven we langer. We kijken er ontzettend naar uit, ook al zullen we onze jongens ontzettend missen. We hopen dat jullie ons allemaal volgen op deze site en laat vooral een berichtje voor ons achter. Waar het kan zullen we laten weten aan allemaal waar we uithangen wat we allemaal onderweg zien, horen en ruiken! Oh ja en natuurlijk proeven want dat is ook zo'n heerlijk gegeven in Azie.