Weer terug in Thailand - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Mees en Jenny Weber - WaarBenJij.nu Weer terug in Thailand - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Mees en Jenny Weber - WaarBenJij.nu

Weer terug in Thailand

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Mees en Jenny

03 Februari 2010 | Thailand, Chiang Rai

Hallo allemaal,

we zijn weer terug in Thailand! Gisteren zijn we vanuit Laos met een heel klein wiebelig bootje de Mekong overgestoken en zo Thailand weer binnengekomen.
We hebben prachtige dagen gehad in Luang Prabang. Een stad waar je helemaal verliefd op kan worden. Niet te groot, heel relaxed, leuke plekjes om te eten, prachige tempels en een hele mooie omgeving.
We hebben een dag een brommer gehuurd en zijn zo naar een grot gereden waar allemaal boedhabeelden in stonden. Een must see volgens alle boeken! De grot was niet zo bijzonder maar de overtocht was geweldig. Die brommer trouwens ook! Wij waren natuurlijk wederom de attractie want twee veel te grote witte farangs op een te kleine brommer met hun fietshelmen op was hilarisch. De bijgeleverde brommerhelmen paste natuurlijk alleen op kleine laotiaanse hoofdjes en die hebben wij nu eenmaal niet!
s' avonds hebben een celebration of light in een prachtige tempel meegemaakt. Soms zijn de onverwachte gebeurtenissen op zo'n reis ineens een hoogtepunt. Het was indrukwekkend.
Vervolgens hebben wij ons 2 dagen over de Mekong laten vervoeren in een slowboot. Fietsen op het dak en wij rustig onderin. Geweldig! Het landschap verandert iedere keer en je raakt aan de praat met andere toeristen uit alle streken van de wereld. Ik moet wel toegeven dat aan het einde van de 2e dag ik het een beetje zat werd en als Thailand dan weer in zicht komt, willen we er ook wel naar toe. Echter pech onderweg kan ook met de slowboot. Ineens lagen we stil, iedereen heeft zich ermee bemoeit maar de boot wilde niet meer. Zelfs niet meer slow! Na verloop van tijd kwam er een andere boot langszij en moesten wij allemaal overstappen. Helaas kwamen we daardoor te laat voor aan op bestemming en konden we de grens niet meer over naar Thailand. Die gaat namelijk om 6 uur op slot! Ook zoiets, waar gaat nu nog een grens op slot? Nou gewoon hier!
Dus een nachtje in Laos erbij en de volgende ochtend om 8.00 stonden wij voor de poort van Thailand. We mochten er nog in ook!
We hadden een adres van een collega van Mees gekregen die heeft een familielid wonen in Chang Kong de grensplaats in Thailand. Omdat wij gepland hadden daar savonds aan te komen zouden wij bij Deng overnachten. Door de pech met de boot was dat dus geen goed plan meer voor ons maar Deng was zo vriendelijk geweest om ons te willen ontvangen, we wilden het haar wel even persoonlijk vertellen.
We hadden haar adres en wisten dat ze loempia's verkocht op de markt. Dus ik als een echte Derek Bolt in "Spoorloos" op de markt op zoek naar Deng. Nou, mocht ik nog mislukken op INholland, ik kan zo voor de KRO gaan werken. We hebben haar gevonden en of we wilden of niet we moesten met haar mee naar haar huis. Ze was helemaal "happy" dat we er waren en we hebben een geweldige ochtend met haar gehad. Ik heb samen met haar loempia's gemaakt en niet gelogen, ze waren heerlijk! Volgende verjaardag bij ons thuis, jawel echte Vietnameese "Deng" loempia's. Uiteindelijk waren we dan toch zover om afscheid te nemen. Nog even naar het toilet en helaas voor Mees vergat hij te bukken! Een ongelofelijke knal was het gevolg! Nu spreekt Deng een heel klein beetje Nederlands en een beetje Engels dus na de schrik zei ze heel droog, Ja this is Thai toilet!!! Comme ci,comme sa (haar stopwoordje). Nu was het voor mij al moeilijk om mijn lach in te houden maar dit kwam er zo droog uit dat we alledrie niet meer bijkwamen. Vervolgens had ze een smeerseltje wat overal goed voor was dus nadat Deng Mees had verzorgd konden we weer verder. Alleen die loempia's lagen iets zwaarder op de maag dan verwacht en daar kwamen toch een paar bergen aan om te beklimmen. We hebben afgezien!. Gelukkig kwam er halverwege een aardige man met een pickup langs en die begreep dat we zo wel heel lang onderweg waren. Dus fietsen even in de auto, Mees en Jenny achterin en 10 km verder werden het weer heuvels dus zijn we uitgestapt en verder gefietst. Prachtig gefietst, mooie ontmoetingen in een tempel gehad en s avonds heerlijk voor het eerst in een hotel geslapen. Ik voelde me toch rijk! We hadden er zelfs ontbijt bij!
Vandaag hebben we 60 km gefietst en nu zijn we aangekomen in Chang Rai. Morgen gaat we weer verder Noord Thailand in.
We hebben zo'n plezier om op deze manier door het land te gaan. Onderweg zoveel mooie mensen gezien en gesproken. Mijn non-verbale vaardigheden gaan met sprongen vooruit. Lachen helpt ook altijd.
Van thuis krijgen we goede berichten en dat doet ons heel goed. Gillian mist ons wel en wij haar en de andere kinderen natuurlijk ook. Maar Megan schrijft heerlijke verhalen naar ons en daaruit blijkt dat alles prima gaat.
Soms zien we hier wat beelden van bijv. Duitsland en tot onze grote verbazing zien we dan sneeuw! Daar kunnen wij ons hier helemaal niets meer bij voorstellen. Kou en nattigheid. Hier elke dag warm en blauwe lucht.
We hopen dat het jullie ook allemaal goed gaat, het schiet voor ons al weer op nog 1,5 week te gaan maar met zulke mooie ervaringen als wij tot nu toe hebben is naar huis komen helemaal niet erg.

Sabadee Kha en tot horens,

Mees en Jenny

• 03 Februari 2010 - 11:50

William:

Nou, dat ziet en leest er allemaal goed uit. Wat een prachtige ervaringen. Ik neem aan dat we in de eerste week op INHolland een mooie presentatie van je mogen verwachten. Geniet er nog van de komende tijd. We hebben je de leukste en beste groepen gegeven, dus er staat je ook veel leuks te wachten als je weer terug bent.
    Ook van Dorien en Mirthe krijg je de groeten en ook zij genieten mee met jullie avonturen.

• 03 Februari 2010 - 19:05

Megan:

Hee mama en papap,

Jammer dat ik jullie telefoontje gemist had, ik zat net in een vergadering! Hier niks te melden, bij jullie des te meer! Ja this is Thai toilet... Je zou denken dat Papa gewend is aan krappe potjes.. Hoop dat de bult niet te veel groeit, anders is het zo slecht fietshelmen dragen. Aan de andere kant, die olifantentemmers dragen toch altijd zo'n Mao-achtig spijkerpak met een rieten hoedje met zo'n punt. Die kan dan mooi aan de bult hangen.. Hihihihi.. grappie.. Als ie nog maar weet welke dag het is, soms even checken!

Had nog geprobeerd je terug te bellen, kreeg een keurige Thaise dame aan de lijn.. 'For English dial two', braaf gedaan maar vervolgens ging ze in het plat Thais verder en kon ik er natuurlijk geen kip van bakken. Dus misschien heb ik nu een lading nep-artikelen in jouw naam besteld, gaan we daar wel mee op de markt staan! Draag sinds de missed call mn telefoon steeds bij me, probeer het nog eens, lijkt me gezellig!

Zit er eigenlijk een limiet aan hoeveel tekens je in dit hokje kan zetten?? Denk het niet!

Tot snel!

xxx

• 04 Februari 2010 - 09:44

Anoes:

Sneeuw?????
    nattigheid, kou glibber en glijpartijen.....
    Gelukkig hebben we jullie voor warme verhalen!

X Anoes

• 04 Februari 2010 - 16:09

Wilma Troost:

Hoi Mees & Jenny,
    wat een gezellige verhalen allemaal. jullie maken echt mooie dingen mee. Als er weer een reisverslag is print ik hem uit en lees hem gezellig voor aan Anton tijdens het eten!! We zijn een beetje jaloers op de wijze zoals jullie kunnen onthaasten!! We gunnen het jullie natuurlijk na zo'n drukke periode. Blijf lekker genieten en schrijf nog meer heerlijke verhalen.
    Dikke knuffel van ons,
    Anton & Wilma

• 04 Februari 2010 - 17:01

Sandra G:

Wat leuk weer om jullie verhalen te lezen! Dit moet geweldig genieten zijn. En Jen, die kop van Derk Bolt ben ik wel een beetje zat op TV, dus wie weet!

groetjes, San

• 05 Februari 2010 - 08:19

Rob Vogel:

Hallo Mees en Jenny,

Wanneer jullie tijd en zin hebben, dan zou Mon jullie willen uitnodigen om met haar naar haar geboortedorp in de buurt van Pranburi te gaan. Het ligt zo´n 3 uur rijden ten zuiden van Bangkok. Een eventuele overnachting is geen enkel bezwaar. Laat maar iets weten.

Groetjes,

Rob

• 05 Februari 2010 - 12:13

Christine:

Hai lieverds
    Het is weer geweldig om te lezen Wat een heerlijke verhalen over jullie in dat prachtige onbekende land. geniet nog lekker heel veel liefs

• 06 Februari 2010 - 21:38

Ad En Els:

Geweldig om te lezen op de wijze hoe jullie lekker genieten. En met je lach kom je overal Jen.
    Liefs Ad en Els

Mees en Jenny

Wij, Mees en Jenny gaan op fietsvakantie door Cambodja. Deze reis gaan we maken omdat we dit jaar 25 jaar getrouwd zijn, onze kinderen groter worden en we dus voor het eerst weer voor een langere tijd samen op reis gaan. We fietsen graag, we zijn graag in Azie en Ankor Wat stond op onze things to do in a liftetime lijst. Kort beschreven is onze planning Aanvliegen op Bangkok waar we na 1 nacht doorreizen per trein naar de grens met Cambodja bij Poipet. De grens over met de fiets en dan via Battambang, Siem Reap, Kampong Thom, Skun, Phnom Penh, Kampot,Sihanoukville, Sre Ambel, Koh Kong en dan terug de grens over met Thailand. De laatste dagen zijn we in Bangkok, met name om nog even lekker te shoppen voor het thuisfront. Hoe snel of langzaam we gaan zie we onderweg wel. Waar het goed toeven is of waar we aan rust toe zijn blijven we langer. We kijken er ontzettend naar uit, ook al zullen we onze jongens ontzettend missen. We hopen dat jullie ons allemaal volgen op deze site en laat vooral een berichtje voor ons achter. Waar het kan zullen we laten weten aan allemaal waar we uithangen wat we allemaal onderweg zien, horen en ruiken! Oh ja en natuurlijk proeven want dat is ook zo'n heerlijk gegeven in Azie.